Is er leven na Jobs?

Van de Blog

steve-jobs-apple

Is er leven na Jobs?

Met een marktwaarde van 620 miljard dollar voert Apple nog steeds de lijst van beursgenoteerde bedrijven aan. De vraag of het de dood van haar charismatische voorman Steve Jobs kon overleven, lijkt daarmee beantwoord. Nochtans was niet iedereen daarvan overtuigd. Zo liet Bill Gates bijvoorbeeld optekenen:

“De geïntegreerde aanpak werkt goed, zolang Steve aan het roer staat. Maar dat betekent niet dat dat in de toekomst ook zo zal blijven.”

Siri, waarom zeg je niets?

Als we met een kritisch oog naar de laatste productvoorstellingen kijken, zijn er toch al duidelijke verschillen merkbaar. Wanneer Jobs met iets nieuws op de proppen kwam, hield de wereld haar adem in. Hij was immers zelf pas tevreden als een product de grens van het magische overschreed. Bij de meer recente presentaties kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de lat net iets lager ligt.

Zo moest Siri, het ambitieuze project rond spraaktechnologie, de iPhone 4S op de kaart zetten. Maar in de praktijk bleek de app nog niet klaar voor de beloftes uit de reclamecampagne. Apple fans die dezelfde zoekopdrachten uitprobeerden, stelden vast dat dit niet werkte. Misschien verwachtten ze daar ook te veel. Maar zou Jobs dit soort marketing risico’s genomen hebben? De vraag stellen is ze eigenlijk beantwoorden.

De commerciële leercurve

Nog verser in het geheugen ligt wat al snel Bendgate werd genoemd. Na de iPhone 5, de laatste iPhone onder hoede van Steve Jobs uit 2012, zijn we nu 2 jaar verder en zien we de iPhone 6 in een volledig nieuw design onder leiding van Tim Cook, de nieuwe CEO van Apple. Wat direct opviel in positieve zin waren het grotere 4.7 inch display, de uitzonderlijk goede camera performance en de nieuwe app die toelaat te betalen met een vingerafdruk. Maar ook hier bleken de wetten van het universum zich niet meer onvoorwaardelijk te buigen voor de wil van Apple. Plots bleken de rollen omgedraaid. Want wat kopers vooral opviel was dat de telefoon lichtjes krom trok in hun broekzak. De concurrentie was er als de kippen bij om met enig leedvermaak te reageren.

heineken

Het bewijst – achteraf bekeken – vooral de onschatbare waarde van een enkeling als Steve Jobs. Grootse ideeën vereisen grootse denkers. Ze komen niet zomaar van een band af rollen. Apple zal zich voor de toekomst dus moeten beraden over haar strategie. Houden ze de claim hoog ook zonder Jobs het onmogelijke te kunnen realiseren? Of vinden ze een manier om hier anders over te communiceren?

Have your say